مقالات آموزشی

نحوه استعلام محکومیت های مالی اشخاص

آموزش استعلام سابقه محکومیت مالی اشخاص

آموزش استعلام سابقه محکومیت مالی اشخاص

در این آموزش به نحوه دریافت سابقه محکومیت مالی اشخاص در سامانه ثنا و نحوه کار با این سامانه مبپردازیم.

این سامانه در راستای «بند پ ماده 116 قانون پنج ساله ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران» توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ایجاد شده است.این ماده چنین مقرر کرده است: «قوه قضائيه، مكلف است در راستای شفاف سازی فعاليت های اقتصادی و ايجاد زمينه اعتبار سنجی، سامانه سجل محكوميت های مالی را ايجاد نمايد تا امكان استعلام برخط كليه محكوميت های مالی اشخاص، از اين سامانه، برای بانک ها و موسسات مالی و اعتباری و دستگاه های اجرایی و دفاتر اسناد رسمی فراهم آيد».

مطابق «دستورالعمل تعیین نحوه و میزان دسترسی به سامانه سجل محکومیت های مالی» (دانلود دستورالعمل) استفاده از این سامانه صرفا به دو شرط امکان پذیر است:

1_ استعلام به حکم قانون یا مرجع قضایی باشد.

2_ استعلام با رضایت شخص استعلام شونده باشد.

این ویدیو با کیفیت HD (720 p) تهیه شده است. در صورتیکه با کیفیت پایین پخش میشود، اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

ورود به سامانه استعلام عدلیران:

برای اطلاع از سابقه محکومیت مالی اشخاص نیاز است تا ابتدا وارد سایت www.adliran.ir شوید. برای سهولت در مشاهده و دسترسی به سامانه محکومیت های مالی، پیشنهاد میکنیم تا اپلیکیشن وکیلنیک را نصب کرده و از بخش «خدمات قضایی و ثبتی» گزینه «سابقه محکومیت مالی» را انتخاب نمایید تا برای همیشه، به صورت مستقیم به این سامانه متصل شوید. برای نصب اپلیکیشن اینجا کلیک کنید.

ورود به سامانه خدمات قضایی من در سایت عدلیران

پس از ورود به سایت عدلیران، گزینه «سامانه خدمات قضایی من» را انتخاب نمایید.

ورود به سامانه ابلاغ برای آموزش نحوه مشاهده ابلاغیه دادگاه

در این بخش نیاز است تا مشخصات هویتی خود را وارد نمایید. ابتدا در کادر شماره 1 ، کد ملی خود را وارد نمایید و در کادر شماره 2 رمز شخصی ثنا را وارد کنید. اکنون گزینه «مرحله بعد» را انتخاب نمایید.

در صورتی که رمز شخصی خود را فراموش کرده اید، گزینه «رمز عبور خود را فراموش کرده ام» را انتخاب کنید (شماره 3) تا بتوانید رمز شخصی خود را بازیابی نمایید.

در صورتی که تاکنون در سامانه ثنا ثبت نام نکرده اید، نیاز است تا قبل از مشاهده سابقه محکومیت های مالی، در سامانه ثنا ثبت نام نمایید. در این فرض باید گزینه «من ثنا ثبت نام نکرده ام» را انتخاب کنید. در صورت نیاز میتوانید از «آموزش ثبت نام ثنا» استفاده کنید. برای مشاهده آموزش اینجا کلیک کنید.

ورود به سامانه ابلاغ برای آموزش نحوه مشاهده ابلاغیه دادگاه

بعد از وارد کردن مشخصات هویتی تان، یک رمز عبور موقت برای شما ارسال میشود. رمز ورود را در کادر مخصوص وارد کنید (شماره 1) و سپس گزینه ورود به سامانه (شماره 2) را بزنید.

اعتبار رمزهای موقتی که برای شما ارسال میشوند بیشتر از چند دقیقه نیستند. پس اگر اعتبار رمز موقت شما منقضی شد، میتوانید با انتخاب گزینه «ارسال مجدد رمز موقت» (گزینه 3) رمز جدید دریافت نمایید.

انتخاب گزینه سابقه محکومیت های مالی در سامانه عدلیران

ورود به سامانه استعلام محکومیت های مالی:

بعد از ورود به «سامانه خدمات قضایی من» باید گزینه «سوابق محکومیت های مالی» را انتخاب نمایید.

ورود به سامانه استعلام محکومیت های مالی اشخاص

در این بخش با سه گزینه روبرو هستیم که در این آموزش ابتدا به معرفی مختصر آنها و سپس به تفصیل به همه آنها خواهیم پرداخت:

1_ استعلام جدید: این گزینه برای دریافت یک استعلام جدید استفاده میشود. در این آموزش ابتدا به این گزینه خواهیم پرداخت.

2_ فهرست استعلام های انجام شده در مورد من: این گزینه برای مشاهده لیست استعلام هایی است که درباره شما انجام شده است. برای مشاهده آموزش استفاده از این بخش، اینجا کلیک کنید.

3_ فهرست استعلام های انجام شده توسط من: این گزینه برای مشاهده لیست استعلام هایی است که توسط شما انجام شده است. برای مشاهده آموزش استفاده از این بخش، اینجا کلیک کنید.

ورود اطلاعات اشخاص در سامانه استعلام محکومیت های مالی اشخاص

ورود اطلاعات شخص:

برای دریافت سابقه محکومیت مالی نیاز است تا چند مرحله کوتاه را طی نمایید. این مراحل شامل «ورود اطلاعات شخص» ، «ورود کد تاییدیه» ، «پرداخت هزینه» و … میباشد که در سربرگ های جدا از هم تعبیه شده اند.

پروسه اخذ استعلام سوابق محکومیت های مالی اشخاص با وارد کردن «اطلاعات هویتی شخص» شروع میشود. در این مرحله که در سربرگ «ورود اطلاعات شخص» (شماره 1) وجود دارد، نیاز است تا ابتدا «شماره ملی» شخص مورد نظر را وارد نمایید (شماره 2). در کادر پایین تر باید «شماره همراه» را ثبت کرده (شماره 2) و در کادر مربوط به «عدد تصویر» (شماره 4) نیز باید عددی که برای شما نمایش داده میشود (شماره 5) را به صورت دقیق در کادر مخصوص درج نمایید. در صورتیکه عدد مورد نظر برای شما نمایش داده نمیشود یا عدد نمایش داده شده خوانا نیست میتوانید با زدن گزینه «بازیابی» (شماره 6) تصویر مورد نظر را تغییر دهید.

پس از پر کردن کادرهای موجود در این صفحه در صورتیکه تمایل دارید عملیات تایید به صورت ارسال رمز انجام شود، گزینه «ارسال کد تایید به شخص» را انتخاب نموده (شماره 7) و در صورتیکه تمایل دارید عملیات تایید به صورت ارسال لینک انجام شود، گزینه «ارسال لینک تایید به شخص» را انتخاب نمایید (شماره 8)

با انجام مراحل فوق به مرحله بعد هدایت میشوید. در صورتیکه به سربرگ بعدی منتقل نشدید، گزینه «مرحله بعدی» را انتخاب نمایید (شماره 9).

نمونه ارسال پیامک تایید در سامانه استعلام محکومیت های مالی اشخاص

دریافت پیامک تاییدیه:

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، در صورت انتخاب روش «ارسال کد تایید به شخص» ، یک کد تایید (شماره 1) برای تلفن همراه شخص مورد نظر ارسال میشود. دقت داشته باشید که کدهای ارسالی فقط تا چند دقیقه اعتبار دارند و پس از گذشتن مدت انقضای آنها، دیگر قابل استفاده نیستند (شماره 2)

همچنین در صورت انتخاب روش «ارسال لینک تایید به شخص» ، یک لینک برای تلفن همراه شخص مورد نظر ارسال میشود. برای تایید عملیات نیاز است تا با زدن روی لینک ارسال شده ، وارد سامانه عدلیران شوید.

مرحله ورود کد تاییدیه در سامانه استعلام محکومیت های مالی اشخاص

ورود کد تاییدیه:

در سربرگ «ورود کد تاییدیه» (شماره 1) لازم است تا رمزی که از طریق پیامک برای شما ارسال شده است را در کادر مخصوص که با نام «کد تاییدیه» مشخص شده است، وارد نمایید (شماره 2). پس از وارد کردن رمز، در کادر مربوط به «عدد تصویر» (شماره 3) باید عددی که برای شما نمایش داده میشود (شماره 4) را به صورت دقیق در کادر مخصوص وارد نمایید. در صورتیکه عدد مورد نظر برای شما نمایش داده نمیشود یا عدد نمایش داده شده خوانا نیست میتوانید با زدن گزینه «بازیابی» (شماره 5) تصویر مورد نظر را تغییر دهید.

اگر کد تایید شما منقضی شد یا لینک ارسال شده عمل نکرد، میتوانید با انتخاب گزینه «ارسال مجدد کد» (شماره 7) یا «ارسال مجدد لینک» (شماره 8) رمز یا لینک جدید را بر روی تلفن همراه خود دریافت کنید.

پس از وارد کردن اطلاعات فوق، گزینه «ثبت کد تاییدیه» را انتخاب کنید (شماره 6) تا وارد مرحله بعد شوید. در صورتیکه به سربرگ بعدی منتقل نشدید، گزینه «مرحله بعدی» را انتخاب نمایید (شماره 9).

مرحله محاسبه و پرداخت هزینه در سامانه استعلام محکومیت های مالی اشخاص

محاسبه و پرداخت هزینه:

اکنون شما وارد سربرگ «محاسبه هزینه» شده اید (شماره 1). در کادر مخصوصی که برای وارد کردن عدد تصویر در نظر گرفته شده است (شماره 2) عددی که در تصویر امنیتی نمایش داده میشود را وارد کنید (شماره 4). در صورتیکه عدد مورد نظر برای شما نمایش داده نمیشود یا عدد نمایش داده شده خوانا نیست میتوانید با زدن گزینه «بازیابی» (شماره 5) تصویر مورد نظر را تغییر دهید.

پس از وارد کردن عدد تصویر، بر روی گزینه «نمایش فهرست هزینه ها» کلیک کنید (شماره 3) در این لحظه جدولی برای شما به نمایش در می آید که انواع هزینه ها و مقدار آنها و در نهایت جمع هزینه های قابل پرداخت را نمایش میدهد (شماره 6)

هزینه ای که برای شما مشخص میشود را میتوانید از طریق هر یک از درگاه های پرداختی که در صفحه تعیین شده است (شماره 7) پرداخت نمایید.

پس از انتخاب درگاه پرداخت، گزینه «پرداخت هزینه» را انتخاب کنید (شماره 8) تا وارد درگاه پرداخت شوید.

درصورتیکه قبلا هزینه را پرداخت کرده اید، نیازی به پرداخت مجدد هزینه نیست زیرا میتوانید با انتخاب گزینه «پرداخت کردم» (شماره 9) هزینه پرداخت شده را محاسبه و اعمال نمایید.

پس از انجام تمام مراحل فوق، گزینه «مرحله بعدی» را انتخاب نمایید (شماره 10)

آرای صادره توسط مراجع قضایی در نتایج سامانه استعلام محکومیت های مالی اشخاص

نتیجه استعلام:

اگر تمام مراحل را به درستی طی کرده باشید، نتیجه استعلام در دو سربرگ برای شما به نمایش در خواهد آمد:

سربرگ اول مربوط است به «آرای صادره توسط مراجع قضایی» (شماره 1). در زیر این سربرگ شما میتوانید «تعداد محکومیت های اجرا شده» (شماره 2) و «تعداد محکومیت های اجرا نشده» (شماره 3) را مشاهده نمایید.

اجراییه های صادره توسط سازمان ثبت اسناد و املاک در سامانه استعلام محکومیت های مالی اشخاص

سربرگ دوم مربوط است به «اجراییه های صادره توسط سازمان ثبت اسناد و املاک» (شماره 1). در زیر این سربرگ شما میتوانید «تعداد محکومیت های اجرا شده» (شماره 2) و «تعداد محکومیت های اجرا نشده» (شماره 3) را مشاهده نمایید.

فهرست استعلام های انجام شده در مورد من در سامانه استعلام محکومیت های مالی اشخاص

فهرست استعلام های انجام شده در مورد من:

شما میتوانید فهرست استعلام های انجام شده در مورد خودتان را مشاهده نمایید. برای این کار پس از ورود به سامانه، گزینه «فهرست استعلام های انجام شده در مورد من» را انتخاب نمایید. مراحل ورود به سامانه در ابتدای این مطلب آموزش داده شده است. برای مشاهده «اینجا» کلیک کنید.

مشاهده لیست استعلامات محکومیت های مالی در سامانه استعلام محکومیت های مالی

پس از ورود به صفحه مربوط به لیست استعلام های انجام شده ابتدا باید در کادر مخصوص (شماره 1) «کدرهگیری» پیامک شده به شماره همراه خود را در قسمت مرتبط وارد نمایید. همچنین میتوانید با استفاده از کادر های درج تاریخ، بازه زمانی ای که قصد دارید استعلام های انجام شده طی آنرا مشاهده کنید تعیین نمایید (شماره 2) با استفاده از این قابلیت، سامانه فقط استعلام های انجام شده در همان بازه زمانی تعیین شده را نمایش خواهد داد.

پس از وارد کردن موارد خواسته شده، میتوانید گزینه «بررسی و استعلام» را بزنید (شماره 3). پس از انجام استعلام، در پایین صفحه لیستی از استعلام های انجام شده برای شما نمایان میشود (شماره 4). در این لیست میتوانید شماره استعلام، مشخصات هویتی استعلام کننده، زمان و تاریخ دقیق اخذ استعلام و سایر مشخصات را مشاهده نمایید.

فهرست استعلام های انجام شده توسط من در سامانه استعلام محکومیت های مالی اشخاص

فهرست استعلام های انجام شده توسط من:

شما میتوانید فهرست استعلام های انجام شده توسط خودتان را مشاهده نمایید. برای این کار پس از ورود به سامانه، گزینه «فهرست استعلام های انجام شده توسط من» را انتخاب نمایید. مراحل ورود به سامانه در ابتدای این مطلب آموزش داده شده است. برای مشاهده «اینجا» کلیک کنید.

محل محکومیت های مالی1

پس از وارد شدن به این بخش باید ابتدا «شماره ملی» شخص استعلام شونده را وارد کنید (شماره 1). شما میتوانید با استفاده از کادر های تعیین تاریخ، بازه زمانی ای که قصد دارید استعلام های انجام شده طی آنرا مشاهده کنید تعیین نمایید (شماره 2). با استفاده از این قابلیت، سامانه فقط استعلام های انجام شده در همان بازه زمانی مشخص شده را نمایش میدهد

.پس از درج مشخصات فوق، گزینه «جستجو» را بزنید (شماره 3) . اکنون لیستی از استعلام های انجام شده توسط شما نمایش داده خواهد شد. برای مشاهده هر یک از استعلام های موجود در لیست، بر روی گزینه «مشاهده استعلام» کلیک کنید (شماره 4)

نحوه اعتراض به نتایج سامانه استعلام محکومیت های مالی اشخاص

اعتراض به نتایج اعلام شده:

درصورتیکه احساس میکنید در نتایج اعلام شده توسط «سامانه استعلام محکومیت های مالی» اشتباهی رخ داده است و به نتایج اعلامی اعتراض دارید باید بگوییم که مطابق «بند ح از ماده 3 دستورالعمل تعیین نحوه و میزان دسترسی به سامانه سجل محکومیت های مالی» (دانلود دستورالعمل) فراهم نمودن امکان ثبت اعتراض استعلام شونده و ذی­نفع نسبت به پاسخ ارسالی برای بهره برداران در سامانه از وظایف قوه قضاییه است که تاکنون چنین قابلیتی در این سامانه تعبیه نشده است. اما شما میتوانید اعتراض خود را به صورت حضوری به مرجع مورد اعتراض برده و اعتراض خود را ثبت نمایید. مطابق تبصره ماده فوق: «مرجع صالح از قبیل اجرای احکام دادگستری و دوایر اجرای ثبت، حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز موارد اعتراض را بررسی و نتیجه را از طریق سامانه ابلاغ به اطلاع معترض رسانده و در صورت نیاز به تصحیح پاسخ استعلام، موارد را در قالب پاسخ استعلام جدید برای بهره برداران ارسال می نماید».

نحوه پاک کردن نتایج سامانه استعلام محکومیت های مالی اشخاص

حذف سابقه از سامانه:

مطابق ماده 6 دستورالعمل تعیین نحوه و میزان دسترسی به سامانه سجل محکومیت های مالی (دانلود دستورالعمل) : «در موارد زیر سابقه استعلام شونده از سامانه حذف می شود :

الف: بلااثر شدن محکومیت مالی به موجب حکم قطعی

ب: ابطال اجرائیه ثبتی از سوی مرجع صلاحیت دار

پ: اعاده اعتبار ورشکسته در احکام ورشکستگی

ت.: اجرای کلیه محکومیت های مالی و اجراییه ثبتی، مشروط بر اینکه از آخرین محکومیت­ یا اجراییه اجرا شده شش ماه گذشته و پس از آن محکومیت­ مالی یا اجراییه دیگری برای وی ثبت نشده باشد.

تبصره ـ در صورت رضایت متعهدله یا اجرای مفاد اجرائیه های ثبتی و همچنین در صورتی که پرونده در مرجع قضایی به هر نحو مختومه گردد، بلافاصله در سامانه، سوءاثرهای موضوع تبصره ۲ بند ب ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم رفع می گردد، لیکن حذف اطلاعات از سامانه منوط به رعایت بند “ت” این ماده می باشد .

مزایای استفاده از سامانه استعلام محکومیت های مالی اشخاص 1

مزایای استفاده از سامانه استعلام محکومیت های مالی اشخاص:

تصور کنید میخواهید با کسی که نمیشناسید یا اطلاعات مالی چندانی از وی ندارید وارد معامله شوید. شما نمیدانید که وضعیت مالی آن شخص چگونه است؟ اگر چکی صادر کند میتواند آنرا در موعدش پرداخت نماید؟ آیا قبلا بخاطر بدحسابی و بدهکاری در دادگاه محکوم شده است یا خیر؟ و هزاران سوال و چالش دیگر که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده و ندانستن آنها شما را در باتلاق یک معامله خطرناک گرفتار کند.

این سامانه به شما کمک میکند تا از محکومیت های مالی اشخاص مطلع شوید و در صورتیکه شخص مورد نظر در محاکم یا ادارت ثبت اسناد و املاک دارای محکومیت باشد، از ورود به معامله با او خودداری نمایید.


اگر در زمان ورود به سامانه محکومیت های مالی مشکلی داشتید یا پس از ورود به سامانه قادر به استفاده از امکانات این سامانه نبودید، حتما در این خصوص با یک وکیل یا مشاور حقوقی مشورت نمایید. تیم مشاوره حقوقی وکیلنیک به صورت آنلاین میتوانند شما را در زمینه «استفاده از سامانه محکومیت های مالی» یاری دهند.

برای ارتباط با مشاوران وکیلنیک اینجا کلیک کنید.


سامانه استعلام محکومیت های مالی چیه؟

این سامانه یکی از خدمات آنلاین قوه قضاییه محسوب میشه که با استفاده از اون شما میتونید سابقه محکومیت های مالی اشخاص رو مشاهده کنید و ببینید قبلا در مراجع قضایی محکومیت مالی داشتن یا نه!

برای مشاهده سابقه محکومیت های مالی اشخاص از چه سایتی باید اقدام کنیم؟

از سایت عدلیران به نشانی www.adliran.ir میتونید اقدام کنید. همچنین با نصب اپلیکیشن وکیلنیک میتونید از بخش «خدمات قضایی و ثبتی» وارد بخش «استعلام محکومیت مالی» بشید و برای همیشه به این سامانه دسترسی داشته باشید.

آیا برای استعلام محکومیت مالی، نیاز هست که ثبت نام ثنا داشته باشیم؟

بله برای استفاده از سامانه استعلام محکومیت های مالی، ثبت نام ثنا الزامی است.

برای انجام استعلام محکومیت مالی چه مشخصاتی نیاز هست؟

کد ملی و رمز ثنا ضروری است.

آیا میتونم فهرست استعلام های انجام شده در مورد خودم رو مشاهده کنم؟

بله اطلاعات مربوط به فهرست استعلام های انجام شده در مورد هر شخص قابل مشاهده است.

آیا میتونم فهرست استعلام هایی که قبلا انجام دادم رو مشاهده کنم؟

بله فهرست استعلام هایی که قبلا از سامانه گرفته شدن قابل دسترسی هست.

آیا خودم میتونم استعلام بگیرم یا حتما باید به دفتر خدمات قضایی برم؟

هر کسی میتونه با گوشی شخصی یا کامپیوتر خودش از این سامانه استفاده کنه.

آیا سابقه اشخاص از سامانه قابلیت حذف شدن داره؟

بله اما طی شرایطی که در متن آموزش بهش پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *