مقالات آموزشی

نحوه مشاهده ابلاغیه دادگاه

ابلاغیه دادگاه

نحوه مشاهده ابلاغیه دادگاه:

در این آموزش به نحوه مشاهده ابلاغیه هایی که از طرف مراجع قضایی برای شما ارسال میشود ( ابلاغ یا ابلاغیه دادگاه ) میپردازیم.

سامانه ابلاغ، سامانه ای الکترونیکی است که بر بستر شبکه اینترنت برای طرفین دعوا، نماینده قانونی آنان، دفاتر خدمات قضایی، کارشناسان، ضابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط، جهت ابلاغ اوراق قضایی و نشر آگهی به صورت الکترونیکی دایر شده است. بر اساس سامانه مذکور، کلیه ابلاغ های صادره به اشخاص و پیوست های آن از طریق این درگاه به حساب کاربری مخاطب ارسال میگردد.

بعد از دریافت پیامک مبنی بر ارسال ابلاغیه به سامانه ابلاغ، وارد سایت www.adliran.ir شوید. برای سهولت در مشاهده و دسترسی به ابلاغیه ها پیشنهاد میکنیم تا اپلیکیشن وکیلنیک را نصب کرده و از بخش «خدمات قضایی و ثبتی» گزینه «سامانه ابلاغ الکترونیکی» را انتخاب نمایید تا برای همیشه، به صورت مستقیم به سامانه ابلاغ قوه قضاییه متصل شوید. برای نصب اپلیکیشن اینجا کلیک کنید.

این ویدیو با کیفیت HD (720 p) تهیه شده است. در صورتیکه با کیفیت پایین پخش میشود، اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

ورود به سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی جهت آموزش نحوه مشاهده ابلاغیه دادگاه

ورود به سامانه ابلاغ:

پس از ورود به سایت عدلیران، گزینه «سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی» را انتخاب نمایید.

سامانه اصلی و سامانه پشتیبان ابلاغ برای آموزش نحوه مشاهده ابلاغیه دادگاه

پس از ورود به «سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی» میتوانید یکی از دو گزینه «سامانه اصلی» یا «سامانه پشتیبان» را انتخاب نمایید. پیشنهاد میکنیم ابتدا سامانه اصلی ابلاغ را بررسی کنید و در صورت بروز مشکل وارد سامانه پشتیبان شوید.

ورود به سامانه ابلاغ برای آموزش نحوه مشاهده ابلاغیه دادگاه

در این بخش نیاز است تا مشخصات هویتی خود را وارد نمایید. ابتدا در کادر شماره 1 ، کد ملی خود را وارد نمایید و در کادر شماره 2 رمز شخصی ثنا را وارد کنید. اکنون گزینه «مرحله بعد» را انتخاب نمایید.

در صورتی که رمز شخصی خود را فراموش کرده اید، گزینه «رمز عبور خود را فراموش کرده ام» را انتخاب کنید (3) تا بتوانید رمز شخصی خود را بازیابی نمایید.

در صورتی که تاکنون در سامانه ثنا ثبت نام نکرده اید، نیاز است تا قبل از مشاهده ابلاغیه دادگاه، در این سامانه ثبت نام نمایید. در این فرض باید گزینه «من ثنا ثبت نام نکرده ام» را انتخاب کنید. در صورت نیاز میتوانید از «آموزش ثبت نام ثنا» استفاده کنید. برای مشاهده آموزش اینجا کلیک کنید.

ورود به سامانه ابلاغ برای آموزش نحوه مشاهده ابلاغیه دادگاه

بعد از وارد کردن مشخصات هویتی تان، یک رمز عبور موقت برای شما ارسال میشود. رمز ورود را در کادر شماره 1 وارد کنید و سپس گزینه ورود به سامانه (2) را بزنید.

اعتبار رمزهای موقتی که برای شما ارسال میشوند بیشتر از چند دقیقه نیستند. پس اگر اعتبار رمز موقت شما منقضی شد، میتوانید با انتخاب گزینه «ارسال مجدد رمز موقت» (گزینه 3) رمز جدید دریافت نمایید.

سامانه ابلاغ الکترونیک برای آموزش نحوه مشاهده ابلاغیه دادگاه

اکنون شما وارد سامانه ابلاغ شده اید. در اینجا با دو گزینه اصلی روبرو هستیم. گزینه 1 برای مشاهده «ابلاغیه های جدید» و گزینه 2 برای دیدن «ابلاغیه های مشاهده شده». اگر عدد داخل دایره قرمز رنگ در بخش ابلاغیه های جدید «صفر» باشد (مانند تصویر) یعنی شما هیچ ابلاغیه جدیدی ندارید.

برای دیدن ابلاغیه هایی که قبلا مشاهده کرده اید وارد بخش «ابلاغیه های مشاهده شده» شوید.

مشاهده ابلاغیه های جدید دادگاه

مشاهده ابلاغیه های جدید:

در این بخش از آموزش به نحوه مشاهده ابلاغیه های جدید میپردازیم. در صورتی که ابلاغیه جدیدی ندارید به ادامه آموزش مراجعه کنید.

اگر ابلاغیه جدیدی دارید که هنوز مشاهده نکرده اید میتوانید با ورود به بخش «ابلاغیه های جدید» آن ابلاغیه را مشاهده نمایید. پس از ورود به این بخش با سه گزینه مهم روبرو میشویم به به ترتیب به آنها خواهیم پرداخت.

1_ شماره ابلاغیه: هر ابلاغیه در سیستم قضایی کشور دارای یک شماره یکتا و منحصر به فرد است. از این شماره میتوان برای جستجوی ابلاغیه یا انجام برخی امور دیگر استفاده کرد.

2_ تاریخ صدور ابلاغیه: این تاریخ، تاریخ صدور ابلاغیه توسط مرجع قضایی است. دانستن این تاریخ اهمیت بالایی دارد زیرا مطابق ماده 13 آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای و مخابراتی: «وصول الکترونیکی اوراق قضایی به حساب کاربری مخاطب در سامانه ابلاغ، ابلاغ محسوب میشود. رؤیت اوراق قضایی در سامانه ابلاغ، با ثبت زمان و سایر جزئیات ذخیره میشود و کلیه آثار ابلاغ واقعی بر آن مترتب میگردد.»

3_ مشاهده: در ستون مشاهده میتوانید با کلیک بر روی گزینه «مشاهده» محتوای ابلاغی که برای شما ارسال شده است را به طور کامل ببینید.

صفحه ابلاغیه های مشاهده شده در آموزش نحوه مشاهده ابلاغیه دادگاه

مشاهده ابلاغیه مشاهده شده:

ممکن است شما به دنبال مشاهده ابلاغیه ای باشید که قبلا برای شما ارسال شده و یکبار آنرا دیده اید. برای مشاهده مجدد ابلاغیه هایی که قبلا دیده اید: پس از ورود به بخش ابلاغیه های مشاهده شده، تصویری مانند تصویر بالا را مشاهده خواهید نمود که با گزینه های مختلفی روبرو هستید. تمامی موارد موجود در این صفحه را به ترتیب بررسی میکنیم.

1_ شماره ابلاغیه: هر ابلاغیه در سیستم قضایی کشور دارای یک شماره یکتا و منحصر به فرد است. از این شماره میتوان برای جستجوی ابلاغیه یا انجام برخی امور دیگر استفاده کرد.

2_ شماره پرونده: این ستون به شما نمایش میدهد که هر ابلاغیه مربوط به کدام پرونده است. اگر مشاهده ابلاغیه مربوط به پرونده خاصی مد نظرتان است، میتوانید با پیدا کردن شمارهء آن پرونده، ابلاغیه مربوط به آن پرونده را مشاهده کنید.

3_ موضوع ابلاغیه: در این ستون موضوع ابلاغیه برای شما نمایش داده میشود. شما میتوانید قبل از مشاهد ابلاغیه از موضوع آن مطلع شوید.

4_ صادر کننده: در این ستون مرجع صادر کننده ابلاغیه به شما نمایش داده میشود. صادر کننده ابلاغیه میتواند دادگاه، دادسرا، اداره ثبت یا … باشد.

5_ زمان اولین مشاهده: این ستون ساعت و روز دقیق اولین مشاهده را برای هر ابلاغیه به تفکیک به شما گزارش میدهد.

6_ دفعات مشاهده: در ستون دفعات مشاهده، سامانه به شما میگوید که هر ابلاغیه تاکنون چند بار توسط شما مشاهده شده است.

7_ زمان درج در سامانه: این تاریخ، تاریخ صدور ابلاغیه توسط مرجع قضایی است. دانستن این تاریخ اهمیت بالایی دارد زیرا مطابق ماده 13 آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای و مخابراتی: «وصول الکترونیکی اوراق قضایی به حساب کاربری مخاطب در سامانه ابلاغ، ابلاغ محسوب میشود. رؤیت اوراق قضایی در سامانه ابلاغ، با ثبت زمان و سایر جزئیات ذخیره میشود و کلیه آثار ابلاغ واقعی بر آن مترتب میگردد.»

8_ مشاهده: در ستون مشاهده میتوانید با کلیک بر روی گزینه «مشاهده» ، محتوای ابلاغی که برای شما ارسال شده است را به طور کامل ببینید.

جستجوی ابلاغیه الکترونیک دادگاه در سامانه ابلاغ

سامانه ابلاغ الکترونیکی قوه قضاییه دارای امکانات متنوع و زیادی است. مانند امکان جستجوی ابلاغیه یا مشاهده ابلاغیه ها در یک بازه زمانی خاص و … که این امکانات فرعی در مقاله ای جداگانه با عنوان «آموزش جستجوی ابلاغیه» در سایت قرار دارد. برای مشاهده این آموزش میتوانید وارد این لینک شوید.

مشاهده و چاپ پیوست برای آموزش نحوه مشاهده ابلاغیه دادگاه

دانلود و چاپ ابلاغیه دادگاه:

چه در فرضی که ابلاغیه جدید را مشاهده کنید و چه در فرضی که ابلاغیه مشاهده شده را ببینید، با چنین تصویری روبرو خواهید شد. این همان ابلاغی است که مرجع قضایی تنظیم و برای شما صادر کرده است. شما میتوانید با زدن بر روی گزینه «دریافت نسخه چاپی» (1) محتوای ابلاغیه را بر روی گوشی یا کامپیوتر خود دانلود کرده و ذخیره کنید. همچنین با انتخاب گزینه «مشاهده نسخه چاپی» (2) میتوانید محتوایی که ذخیره میشود را در قالب چاپی مشاهده نمایید.

نکته مهمی که در بسیاری از ابلاغیه ها وجود دارد این است که ممکن است ابلاغیه دادگاه دارای پیوست باشد. پیوست ابلاغیه همان اسناد، مدارک و اوراقی است که مرجع قضایی برای شما ارسال کرده است. مشاهده پیوست ابلاغیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

در صورتیکه ابلاغیه شما پیوست دارد، با انتخاب گزینه «مشاهده» (3) میتوانید پیوست ارسال شده را مشاهده نمایید. و در صورت تمایل میتوانید محتوای پیوست را بر روی گوشی یا کامپیوتر خود ذخیره و نگهداری کنید. برای این کار لازم است گزینه «دریافت پیوست» (4) را کلیک کنید.

شما میتوانید از ابلاغیه و پیوست های آن پرینت کاغذی تهیه کنید و نزد خود نگه دارید.

مشاوره برای آموزش مشاهده ابلاغیه دادگاه

در پایان لازم به توضیح است که مشاهده ابلاغیه دارای آثار و تبعات قانونی بسیاری است. بعد از مشاهده ابلاغیه دادگاه، این موضوع که شما ابلاغ خود را دیده اید در مرجع قضایی ثبت میشود و شما در برابر محتوای ابلاغیه ها مسول هستید. اگر محتوای ابلاغی که برای شما ارسال شده است برای شما نامفهوم بوده و قابل درک نیست، حتما در این خصوص با یک وکیل یا مشاور حقوقی مشورت نمایید. تیم مشاوره حقوقی وکیلنیک به صورت آنلاین میتوانند شما را در زمینه خواندن ابلاغ های تان و آثار قانونی ابلاغیه هایی که برای شما ارسال شده است یاری دهند. برای ارتباط با مشاوران وکیلنیک اینجا کلیک کنید.


برای مشاهده ابلاغیه از چه سایتی باید اقدام کنیم؟

از سایت عدلیران به نشانی www.adliran.ir میتونید اقدام کنید. همچنین با نصب اپلیکیشن وکیلنیک میتونید از بخش «خدمات قضایی و ثبتی» وارد بخش «مشاهده ابلاغیه» بشید و برای همیشه به سامانه ابلاغ دسترسی داشته باشید.

آیا برای مشاهده ابلاغیه نیاز هست که ثبت نام ثنا داشته باشیم؟

بله برای مشاهده ابلاغیه، ثبت نام ثنا الزامی است.

برای مشاهده ابلاغیه چه مشخصاتی نیاز هست؟

کد ملی و رمز ثنا ضروری است.

آیا ابلاغیه ی مشاهده شده را میتوان دوباره مشاهده کرد؟

بله با ورود به سامانه ابلاغ الکترونیک و انتخاب گزینه «ابلاغیه های مشاهده شده».

آیا مشاهده ابلاغیه در سامانه ثبت میشود؟ (معلوم میشود که ابلاغیه را دیده ام؟)

بله به محض مشاهده ابلاغیه، این موضوع که ابلاغیه توسط شما رویت شده است در سامانه ثبت میشود.

آیا میتوانم از ابلاغیه پرینت کاغذی بگیرم؟

بله. این قابلیت در سامانه ابلاغ پیش بینی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *